Friday, August 6, 2010

Athar

Athar is word in Arabic which means "Kesan"

This week, I Thank Allah for still giving me a life in Maahad where people could still right me when Im wrong, Remind me when I forgot, or just control me with all these rule-bindings because like someone once said, "rules are not meant to be played around." (lol nak gelak).

ok, back to Athar.

Pada suatu hari yang indah, Ustaz Solahuddin berjalan memasuki kelas kami pada waktu petang untuk menghadiri kelas tambahan b.Arab. kami sekelas pada waktu itu ketakutan kerana ustaz nak buat ujian PLBS b.arab. pada masa yang sama, kami dikehendaki membuat kertas 1 B.Arab SPM tahun 2009. pada penghujung kelas tersebut, ustaz Solah seakan-akan termenung seketika, dan kemudian beliau berkata " anak-anak, segala apa yang kita lakukan di dalam dunia ini ada kesannya. tetapi kesannya kita tak akan nampak sejurus selepas itu. kebiasaannya kesannya akan datang selepas 40 hari.

"contohnya anak-anak, kita lihat je lah kat maahad ni. Arwah pengtua kita selama ni bersungguh-sungguh ajak budak-budak maahad ni solat berjemaah. sekarang ni dah 3 minggu arwah tinggalkan kita. anak-anak tunggulah hari ke 40 nanti, dan tengoklah apa terjadi pada saf-saf solat pada waktu zohor, asar dan sebagainya. sekrang ni pun kita dah tengok macam mana keadaan maahad ni sekarang... contoh yang lain anak-anak, kalau kita minum arak atau masuk ke dalam tempat-tempat maksiat, kita jangan ingat lepas tu macam tak ada apa-apa yang berlaku dekat kita. anak-anak tunggulah selepas 40 hari nanti, dan kesannya tu boleh datang dalam pelbagai bentuk. kesannya mungkin accident ke, (*nada ustz masih serious), ataupun hati makin keras nak menerima nur ke.. terpulang. tetapi yang penting, kesannya tetap ada."

tazkirah kepada diri sendiri dan rakan-rakan; setiap yang kita lakukan itu, pasti ada kesannya. jadi, fikir dahulu sebelum buat sesuatu kot.. =) tapi yang penting, selalu kena fikir dan soal "adakah perkara yang aku lakukan ini perkara yang betul dan ada nilai di sisi Islam... semoga Allah merahmati kita semua.

Trial dah nak dekat...sangat.
Ramadhan dah nak tiba... Alhamdulillah.
Bahasa post ni, Bm die mcm kelas bawah je. habis lah kalau cikgu Zubidah baca...

Allahumma Ballighna Ramadhan...
(ya Allah datangkanlah kepadaku Ramadhan...)
*sampaikan hidupku untuk menemui Ramadhan...

+ ya Allah.., =)

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Selamat menunaikan ibadat puasa. Cantik blog. Nanti lepas spm ajar cikgu buat blog..boleh wanie?

    ReplyDelete
  3. hehe. terima kasih cikgu =). insya-Allah, lepas SPM kite ronggeng =) =) =) cikgu pun selamat menuanaikan ibadah puasa ye.. semoge Allah merahmati kita semua. amiin!

    ReplyDelete